Suriname 2011

 

Na het succes van de Workshop “A ticket foe tja Moesje go na Parijs” (click hier voor wat sfeerbeelden) , kwamen Remco en Raul weer naar Suriname voor een nieuwe workshop.

Deze had de naam: “Moesje goes overseas – Als je licht maar goed zit

Hieronder vind je wat info over deze workshop:

In deze workshop willen Die2fotografen de beginselen van het licht bijbrengen. Elke fotograaf heeft te maken met licht. Immers: zonder licht, geen foto. Vaak wordt er té veel aandacht aan camera’s en lenzen besteed. De duurste camera, de scherpste lens, de meest geavanceerde knoppen. Maar zonder licht, bereik je niks. Haal alle licht weg en dan is je foto helemaal zwart. Hoe “spang” je camera ook is of hoe fancy je lenzen ook zijn.
Licht heb je in allerlei soorten en kleuren en het is de kunst en de kracht om door middel van dit licht je foto vorm te geven.

Natuurlijk kan je heel veel leren door: filmpjes op Youtube te bekijken, boeken te lezen en zelf te experimenteren, maar op een gegeven moment bereik je een punt dat je niks meer uit die bronnen haalt, dat je vast zit of dat je gewoon de “koni’s” of werkwijzen van een ander wil zien. Ons kan en mag je in ieder geval alles vragen…! Youtube en de boeken niet (tenminste..die praten niet terug) 😉
Het gaat uiteindelijk ook niet alleen om techniek en het instellen van de camera en het licht, maar ook om hoe maak je een foto, de composities en fotografie met een andere kijk en vanaf een andere hoek.

Voor wie is de workshop? Voor een ieder die de studiofotografie een warm hart toedraagt. Van de beginner die graag een start wil maken met studiofotografie en/of mensenfotografie tot de gevorderde/professional die zijn kennis wil bijspijkeren of graag andere werkwijzen willen zien. Door de unieke samenstelling en opzet is het mogelijk dat een ieder aan zijn trekken komt tijdens de workshop. Het is geschikt dus voor elke fotograaf van welk niveau dan ook.
Wij vinden het bovenal prettig om met mensen (fotografen) te praten die dezelfde passie delen: de fotografie. De workshop zal een interactie zijn tussen alle aanwezige fotografen (dus ook de workshopgevers), omdat we uiteindelijk allemaal van mekaar kunnen leren. Hetzij beginnend, hetzij gevorderd. Wij leren (gelukkig!!) ook nog steeds elke dag weer wat bij!

Programma :

Studio:
– 1 lamp opstelling ; because less is more
– meerlampse opstelling
– low key opnamen (spelen met licht & schaduwen)
– high key opnamen (o.a. de perfect uitgelichte witte achtergrond van top tot teen! )
– modifiers & reflectiescherm
– lichtmeten
– witbalans
– werken met een large-octa ( > 150 cm)
– continulicht + flitslicht
– low budget vs high budget
– controlling the light
– poseren

Outdoor:
– inflitsen
– wegflitsen
– sfeer creeeren
– strobistfotografie met speedlights en speedlites

Algemeen & theorie:
– communicatie met het model
– marketing
– basiskennis fotografie en licht
– gedrag van licht
– fotobespreking en -beoordeling

Photoshop(click hier):
– de basis
– retoucheren
– curves & levels
– channels & masks
– histogram
– morphing
– extreme retouching
– maskers
– kanalen
– content aware
– sharpening
– dodge & burn
– kleurcorrecties
– calculations
– actions, batching & droplets
– gastspreker: Karel Donk die voorbeelden bewerkt van begin tot eind.

 

Tijden:
De workshop zal over 3 dagen verspreid worden. Het aantal dagen is afhankelijk van de grootte van de groep. Bij een grote groep (meer dan 20 deelnemers), zal de groep worden gesplitst.
Op dag 1 (zaterdag) krijgt groep 1 van 08:30 – 18:00 de modules: studiofotografie, outdoorfotografie en algemeen&theorie
Op dag 2 (zondag) krijgt groep 2 van 08:30 – 18:00 de modules: studiofotografie, outdoorfotografie en algemeen&theorie
Op dag 3 (maandagavond) krijgen groep 1 + 2 + belangstellenden van 18:00 – 22:00 de module Photoshop

Inhoud/Inbegrepen:
De workshop is inclusief:
– 2 workshopverzorgers (Remco van Vondelen en Raul Neijhorst)
– 1 assistent ( Liset Stoffers – Neijhorst )
– 2 modellen (Imani Halfhide + Xiomara Thompson )
– ontbijt, lunch, diner, versnaperingen & tussendoortjes + nonalcoholische dranken.
– syllabus/handout
– gebruik van studioapparatuur

Benodigdheden:
– (digitale) fotocamera die met de M-stand (manual, dus meer dan auto, P, Tv en Av) kan fotograferen (D-SLR is niet verplicht) met voldoende geheugenkaartjes. Een point & shooter mag dus gewoon, mits er een M-stand op aanwezig is.
Mocht je niet zo een camera hebben, mail dan maar even, dan bespreken wij de mogelijkheden van het eventueel lenen van een van onze camera’s.

Handigheden (niet verplichte benodigdheden):
– laptop
– lichtmeter
– opzetflitsers (speedlights/speedlites)
– grijskaart
– in geval van DSLR: lichtsterke lenzen
– statief

Kosten:
De kosten van de gehele workshop bedragen: 200 euro (of 950 SRD)* Per 02.08.2011: 225 euro (1075 SRD)

De kosten voor “oud gedienden”, zij die dus meededen aan A ticket foe tja Moesje go na Parijs of de workshop door Pure Visions: 160 euro (of 775 SRD).

Mocht je niet de gehele workshop willen volgen, dan zijn ook onderstaande opties mogelijk:
– De kosten van de workshop zonder Photoshop: 200 euro (of 975 SRD)*
– De kosten van alleen Photoshop: 50 euro (of 250 SRD)*
– De kosten van een “kijkplek” zijn: 150 euro (of 725 SRD)*. Let wel, deze plekken zijn zeer beperkt en het is alleen mogelijk om het fotografiedeel (geen Photoshop) te volgen. Het maken van foto’s is dan, in tegenstelling tot de de “normale plekken”  niet toegestaan. De rest is wel inclusief. Het “upgraden” van een kijkplek kost 75 euro* voor alleen studiodeel en 100 euro* voor studiodeel met Photoshop.

* Prijzen en wijzigingen onder voorbehoud. De europrijs is gegarandeerd voor zij die zich tijdig registreren.

Registratie:
De workshop vindt plaats op 12 en 13 november voor het studiodeel. Er zal met 2 groepen worden gewerkt en u kiest of u op de zaterdag of zondag wil. Op maandag 14 november vindt voor beide groepen het Photoshop deel plaats. Wilt u meedoen? Stuur dan gauw een email naar: raul@neijhorst.nl of neem telefonisch contact op: +31 6 292 05 939 / + 597 7528987

Tot slot een leuke quote van Edwward Weston: ” The fact is that relatively few photographers ever master their medium. Instead they allow the medium to master them and go on an endless squirrel cage chase from new lens to new paper to new developer to new gadget, never staying with one piece of equipment, long enough to learn its full capacities, becoming lost in maze of technical information that is of little or no use since they don’t know what to do with it.”

Sponsors: